قدر زندگی رو بدونیم :)

من همیشه عاشق علم بودم، از بچگی، حالا یا با تلقین اطرافیان یا خودم! از وقتی اومدم دانشگاه روز به روز بیشتر شک کردم، البته عاشق رشته م و تحقیقاتی که توش میکردن و پروژه و اینام بودم اما شک کردم!
این چند روز یه کنفرانس بین المللی مربوط به رشته م بود تو دانشگاه چن تا استاد از کشورای مختلف اومده بودن و مطمئن شدم که دوست دارم این راهو. نظام آموزشی ما بسیار بسیار بسیار موثره در نابود کردن علاقه افراد! یکی از بچه های هم دوره ای ما بود که موقع ورود به دانشگاه جزو بهترین رتبه ها ازش تقدیر شد الان که ۵ سال میگذره ازون موقع، این آدم ۱۱ واحد پاس کرده و کم نیستن آدمایی که فقط به اجبار خانواده دارن سعی میکنن با ۱۰ و ۱۱ فارق التحصیل شن و یه مدرک قاب کنن بزن بالای دیوار اتاقشون و تمام!
الان خیلی از جاهای دنیا دارن روی درمان سرطان کار میکنن و یه لحظه فک کنین که یه جایی از بدن به هر دلیلی شروع کنه به تکثیر بیش از حد سلول! خیلی این حسو دارم که بدن مقدسه، که خدا نگهش میداره که این اتفاق مثلن نیفته، خیلی جدیدن حس میکنم زندگی یه معجزه س و باید قدرشو دونست!
یا مثلن مغز و بیماری هایی مثل آلزایمر، کافیه ترشح یه چیزایی که اسمشو نمیدونم به هم بخوره و یه فیلد به وجود بیاد به اسم نوروساینس که پزشک ها و ریاضی دان ها و مهندس های پزشکی و مواد و کامپیوتر دور هم جمع شن تا بلکه بتونن الکترودی چیزی توی مغز بذارن تا سیگنال نورون ها رو بگیرن و بعد در کمال ناباوری بعد از استفاده از کلی تکنولوژی برای ساخت الکترودهایی که بره توی مغز، بعد سه ماه این ها دیگه کار نمیکنن! چون زمین تا آسمون با مغز فرق دارن و بعد یه مدت دورشونو یه سری سلول ملول که اسمشونو باز نمیدونم میگیره که نمیذاره سیگنال دریافت کنن! 
باکتری هایی که ما فک میکنیم دیگه کامل میشناسیم ولی توی فتوسنتز مثکه فهمیدن اینا تونل زنی کوانتومی توشون رخ میده!
یکی از جاهایی که مو به تن من سیخ شد observer effect بود! (فرض کن الکترون رو پرت میکنی از یه سوراخی  رد شه، بعد الکترون میره یه جا دیگه میشینه که اصن انتظارشو نداری) و بعد سعی میکنی رفتار الکترون رو ثبت کنی، الکترون مثل آدم میره میشینه همون جایی که انتظار داری!
خدا بهترین فیزیکدان، chemist , پزشک و مهندسی که میشناسین نیست؟ زندگی ما که هیچی، باکتری معحزه نیست؟
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
استاد گاو عزیزمان بود؟ به خاطر حمالی های این چند روزه برای برزگزاری این کنفرانس به حسابش رفتیم اسپیو درکه و مثل گاو خوردیم :)))))

۵ ۰
یوسف
۱۴ آبان ۲۲:۳۹
خیلی این پستت رو دوست داشتم. منم عاشق علم بودم از بچگی. 
بچگیام دوست داشتم فضانورد بشم البته در واقع نجوم رو دوست داشتم. حالا خیلی خوشحالم که رشته ای رو خوندم که توی همه علم ها ازش استفاده میشه. 
عشق من به علم به خاطر کنجکاوی کودکانه م بود، کنجکاوی ای که خوشبختانه هنوزم از بین نرفته و هنوزم عاشق شگفتی هام. 

حرفی که در مورد معجزه زدی جالب بود. با یکی از اطرافیانم درباره معجزه حرف میزدیم. من نظرم اینه که معجزه ای وجود نداره، به خاطر اینکه تمام اجزای جهان اونقدر شگفت انگیز و دقیق و زیبا هستند که همه ش معجزه س یعنی در واقع چیز غیر معجزه گونه ای در جهان وجود نداره. 

پاسخ :

این به نظر من بهترین نشونه و بهترین اثبات خداس!
اصن یکی از دلتیلی من گرایش دارم به علم همینه که خدا رو توش بهتر از هرحای دیگه ای میبینم
یه کلاس بایوفیزیک داشتم، درمورد یه سری تکسلولیا حرف میزد مثلن طول پرشش هزار برابر اندازه ش بود بعد ما آدما تو المپیم مثلن پرش ۷ مترو مسابقه میدیم
همه چی efficient، همه چی سر جاش، همه چی دقیق!
اسم این به نظر من معجزه س!
بای پولار
۱۴ آبان ۲۳:۰۷
آره این سیستم داغون خیلیا رو زده می‌کنه از علم آموزی. خصوصا اونایی که پوستشون کلفت نیست مثل من...

راستی رشته‌ت چیه دقیقا؟! خیلی مباحث جالبی رو دنبال می کنی :)

پاسخ :

این مملکت واسه استاد کشی فوقالعاده س، خیلی باید قوی باشی جون سالم به در ببری...
من مهندسی مواد میخونم، پروژه م نانو ایناس فیزیک میزیکم میخونم :دی
یوسف
۱۴ آبان ۲۳:۲۹
خب تعریف آدما از خدا با هم خیلی فرق داره. اگه منظور از خدا اینی باشه که تو میگی، من به خدا اعتقاد دارم ولی اگه خزعبلاتی باشه که از بعضی آدمای دیگه میشنوم، میگم اون خداها اصن نمیتونه وجود داشته باشه. 
میدونی بحث ش خیلی پیچیده و فلسفیه و جاش اینجا نیست ولی به طور خلاصه میتونم بگم که به نظر من خیلی از صفاتی که به خدا نسبت داده میشه، اصن نمیتونه یکجا جمع بشه. بعضیاش اصن غیرممکنه. 
مثلا علم مطلق خدا با  اختیار بشر تناقض داره و خیام به خوبی اینو فهمیده بود. 

پاسخ :

هه آره ول کن 
این بحثا کلننننن فایده نداره هیچ کس قانع نمیشه :)
یوسف
۱۴ آبان ۲۳:۳۵
من میگم که اگه معجزه به معنای چیزی خارج از قوانین دقیق و حساب شده دنیا باشه وجود نداره ولی اگه منظور  از معجزه هر  رویداد شگفت انگیز و خارق العاده س که نشانه ای باشه از شگفت انگیز بودن جهان ما، خب تقریبا تمام اجزای دنیای ما  معجزه هستند. 
یعنی به نظر من معجزه ، یک لحظه شکسته شدن قوانین جهان نیست، در واقع خود این قوانین هستد که معجزه هستند. و علم کارش بررسی همین معجزهاست، این قوانین شگفت انگیز و زیبا. 
یه جورایی میشه گفت که دانشمندا دارن ذهن خدا رو میخونن. 

پاسخ :

به نظر من ما یک درصدم از دنیا رو نفهمیدیم
اصلن نمیتونیم ذهن خدا را بخونیم که هیچ، حتا فالوش کنیم
درمورد اون باکتریه بود میگفتم؟ اون یه مثاله، فک میکردیم میدونیم اما بعدن فهمیدیم نه!چقدر دانشمون ناقص بوده! خیلی چیزا هست که نمیدونیم.
و اینکه میگی اجزای جهان ما معجزه ن آره هستن! اما به نظر من همینجوری خرکی که معجزه درنمیاد، حساب کتاب داره
همین ابزارای محدودمونو بگیر مثلن اون الکترودا از سال ۱۹۹۰ مثلن روش کار میکنن خودت برو ببین چقدررر مقاله چاپ شده و چقدرسرمایه گذاری و حساب کتاب و علم و این داستانا تهش به این رسیدن که بعد سه ماه متوقف میشه سیگنالاشون
به نظر من احمقانه ترین ادعای بشر این میتونه باشه که ما شناختیم دنیا رو!
انیشتین جمله معروف زیاد داره که مثلن ما چقدر مونده که بفهمیم یه سرچ بزنی پیدا میکنی
The flash
۱۵ آبان ۰۱:۳۰
:)

پاسخ :

D:
Rahi
۱۵ آبان ۰۲:۴۴
علم  فقط برای پول :))) اون استادتم یه فاک عظمیh بهش بده از طرف  من بگو اخه دیوث .....کش علم چه ربطی به ظاهر آدما داره. مرسی . اه :))
معجزه پعجزم بنداز دور دو تا زن جهش پیدا کردیم زیادی خودمونو تحویل میگیریم. 
خودم حض/حز/حظ/حذ اه نمیدونم چه کوفتیه هرچی همون میکنم از این همه علم دوستی خودم. 
به داروین قسم ....

پاسخ :

نفهمیدم کامنتتو! استادم علمو به ظاهر آدما ربط داده؟!
دلارام gh
۱۵ آبان ۱۷:۱۰
قشنگ نوشتی منم رشتمو خیلی دوست داشتم ولی الان هم بیکارم هم افسرده هم پشیمون که چرا رفتم دانشگاه ....کلن دانشگاه فقط مشکل نداره کل کشور مشکل داره تو تموم حوزه ها
دنبالین

پاسخ :

آره خیلی زیادن اونایی که پشیمون میشم، آدم خیلی انگیزه ش باید بالا باشه دووم بیاره
من اگه به فکر اپلای نبودم شاید اصن انصراف میدادم :)))
موافقم، مشکل کلللل کشوره
Ra hi
۱۵ آبان ۱۷:۴۰
+ علم برای پول نظر خودمه. علم ثروت زا نباشه بدرد نمیخوره
++استاد منظورم جمله ای بود که توی اون یکی پست که لینکشو گذاشتی به اون همکلاست گفته خوشتیپ نیستی کنفرانس نده یا همچین چیزی
++شفافه؟:)

پاسخ :

بله شفاف شد :دی
به نظر من علم بی فایده باشه به درد نمیخوره :دی
حالا پول مهم نیس خیلی :))
یوسف
۱۶ آبان ۲۳:۵۳
خیلی این مباحثی که میگی رو دوست دارم. دلم میخواد یه روزی کوانتم یاد بگیرم. کلا فیزیک رو دوس دارم. دنیای ما خیلی شگفت انگیزه. 

پاسخ :

بلهههه خیلی زیاد!
کوانتوم سخته فک کنم!
من درسم تموم شه میخوام شروع کنم بخونم
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
اگر نتوانی خوب بنویسی، نمی توانی خوب فکر کنی. اگر نتوانی خوب فکر کنی، بقیه به جایت فکر خواهند کرد.
اسکار وایلد
پیوند های روزانه
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان