Farsi vs. English

با وجود تمام احترامی که برای زبان فارسی قایلم باید بگم واقعن ازنظر لغت و گستردگیش انگلیسی خیلی کامل تره!!

مثال میزنم!

ما فعلی توی فرسی نداریم که به این اشاره کنه یکی رو یا یه چیزی رو ازپنجره پرت کنی بیرون اما توی انگلیسی هست defenestrate فعلشه!

یا lucubration به بیدار موندن و با نور شمع درس خوندن میگن

یا فرض کنین ما یه لغت داریم تو فارسی "همدستی" حالا تو انگلیسی complicity همون همدستیه اما مترادفاش خیلی زیادن مثلن چند تاشو ببینینش:

conspiracy -> توی این حالت میشینن نقشه میکشن که مخفیانه یه کار غیر قانونی بکنن

confederacy -> توی این حالت یه گروه یا کشور یا ایالت جمع میشن تا کار خبیثانه مثلن بکنن مثل داعش!

collusion -> این یه نوع همدستیه که دو تا گروه با هم ائتلاف تشکیل میدن بر ضد گروه سوم!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

+بیشتر از شش ماه گذشت و من واقعن توی این شش ماه بزرگ شدم، هر روزش واقعن برام درس بود

+بازم باید بگم شکر؟ :دی



۸ ۰
گمـــــــشده :)
۰۹ آذر ۲۲:۴۹
هیچ وقن انگلیسیم خوب نبوده
:|

پاسخ :

چرا؟؟؟
خیلی خوبه که!
فیلم ببین با زیرنویس تقویت میشه!
حن‍ ‍ا
۰۹ آذر ۲۲:۵۱
آره منم خیلی اینو حس کردم، یه وقتایی یه چیزی رو میخای بگی و هرچه‌قدر سعی میکنی کلمه فارسیش‌و پیدا نمی‌کنی، تا انگلیسی‌شم می‌گی حرفتو شو آف قلمداد می‌کنن:/

البته فک کنم فارسی ام به حد کافی گسترده‌ست، یه سری لغات صرفن تو مکالمات روزمره استفاده نمی‌شن و ما عملن از وجودشون بی‌اطلاعیم ولی خب هستن!

پاسخ :

آره دقیقن! بعضی چیزا رو اصن فارسیش کنی یه معنی دیگه نمیگیره ولی مشکل همون شو آفیه که میگی!
البته اینام توی انگلیسی شاید منقرض شده باشن اما خب من واسه جی آر ای میخوندم، بهشون برخورد کردم اینکه تا چه حد استفاده میشه رو نمیدونم
ree raa
۰۹ آذر ۲۳:۱۴
چه مثالای جالبی زدی! 
واقعا خوشمان آمد:دی

پاسخ :

نوش جون شما :دی
سولانژ ...
۰۹ آذر ۲۳:۱۸
زنده باد زبان انگلیسی و فرهنگ غرب و بریتیییش :)

پاسخ :

:)))
پس مال خودمون چی؟ :دی
بای پولار
۰۹ آذر ۲۳:۴۳
در عوض زبون آسون‌تریه فارسی! هرچند خب ما در طول زمان خیلی از گوشه کنارش زدیم. مثلا حکایت‌ها و شعرای قدیمی رو نگاه کن. کلی واژه و فعل داره که اصلا کاربرد نداره این دوره و زمون.
ولی در هر صورت نمی‌شه کتمان کرد که از نظر لغوی فارسی خیلی ساده است.

پاسخ :

البته این نقص نیست که یه زبان یادگیریش راحت باشه!
اصن من کمبود حس نمیکردم تا وقتی که با انگلیسی آشنا شدم :دی
آبان ...
۰۹ آذر ۲۳:۵۰

بله ..منم فکر کرده بودم  انگلیسی خیلی فرق است بین کلمات در حالی که  ما اغلب اون ها یکسان ترجمه می کنیم .
شش ماه گذشت...خوبه که بعد شش ماه میگی خداراشکر ..:)

پاسخ :

آره دقیقن، اصن آدم توی ترجمه کم میاره :دی
آره، راضیم واقعن از خدا :))

من مُبهم
۱۰ آذر ۰۱:۱۵
چه جالب بوددد

پاسخ :

هاهااا مرسی :دی
**مزگت **
۱۰ آذر ۱۲:۲۵
یه دلیلش شاید این باشه که مغزت, رو انگلیسی تسلط و پژوهش و واکاوی بیشتری داره. برای همین ذهنت اول این لغات رو دنبال میکنه تا لغات متروک فارسی
دوم اینکه فارسی هم لغات متروک کم نداره. لغاتی که استفاده نمیکنیم.شاید دلیلش عدم کاربرد تو زندگی روزانه است. خیییلی لغات هستن که این اتفاقات براشون افتاده.ایین چی رو نشون میده؟ شاید تغییر سبک زندگی رو.اینکه شاید زبان ما با گستردگی فرهنگ و پیشرفت زندگی پیش نیومده.این ایراد وارده.اما یه سری واژ ها هستن خود ب خود بوجود میان مثل اسکل! یعنی واژه هایی که شاید رسمی نباشن و کوچه بازاری بشمار بیان,اما اتفاقا تو پس پرده خیلی کاربرد دارن! این زایایی رو خود مردم ایجاد میکنن نه نهاد بخصوصی. اگه تو ایجاد این واژگان هم کم تلاش بودیم,پس معلومه خیلی از قافله عقبیم.
نکته بعد اینه که فرهنگ یک کشور تعیین میکنه زبان به چه سمتی پیش بره.مثلا اینکه تو زبان انگلیسی اکثر جملات مجهولن و تهش فاعل رو با by وارد میکنن. یا شایدم نکنن. اما بیشتر ساختار مجهولی استفاده میکنن اما تو فارسی اینطور نیست. ما با مجهول آشنایی زیادی نداریم. این برمیگرده به فرهنگ ما که برای انجام عمل و اشخاص,ارزش جداگانه ای قائلیم.در صورتی که فرهنگ انگلیسی این رو ایجاب نمیکرده.به بخشهای دیگه اهمیت دادن.
فعل از پنجره بیرون کردن هم شاید به این مورد برمیگرده. شاید فرهنگ ما این عمل رو اصلا مناسب ندونه و تقبیح کنه ; چه برسه به اینکه براش واژه هم بسازه!
نکته آخر:  تحقیق درستی نکردم ولی بر اساس چیزایی که خوندم و اساتید گفتن,زبان عربی از لحاظ غنای واژگانی و ساخت و اصول جملات,از این دو زبان کاملتره! مثلا برای قلب,خدا میدونه چن تا واژه دارن که بخشهای مختلف قلب رو شامل میشه و اینکه مربوط به چه کسی و چه حسی باشه! فک کن! چقد فک کردن و چقد کاربرد داشته که ایجادش کردن! دلیل غنای زبان و واژگانش هم,گذشته ی اعرابه.که خدای شعرگویی و خطابه و این چیزا بودن. یعنی فکر و ذکر مردم,چطور بهتر حرف زدن و چطور سرامد شدن تو این زمینه بوده. یه ملت و فرهنگ دیگه المپیک برگزار میکردن و از لحاظ بدنی خودشونو قوی میکردن,یه ملت دیگه این سر دنیا,مسابقات شعر و کلام برگزار میکردن و جایزه میدادن.
من زبانشناس نیستم تا دلیل واقعی موارد بالا رو بگم یا بدونم آخرین پژوهشها و تحقیقاشون درباره دلایل بالا چی بوده اما مشتاقم بفهمم! اینکه زبان ایراد داره یا ما گذاشتیمش کنار یا هردو و حالا باید چی کار کنیم!

پاسخ :

منم زبان شناس نیستم صرفن چیزی که باهاش برخورد کردمو دیدمو گفتم این مثلن همدستی یه نمونه ش بود در مورد همین لغتای معمولی مثلن سر بقیه کلاه گذاشتن و این چیزا یککککک عالمه لغت دارن، واقعن فک میکنم فارسی واژگانش خیلی غنی نیست که میگم! این ضعف نیست اصلن که تو یه زبانو راحت یاد بگیری!
این که میگی شاید اون لغات فارسی مهجور موندن خب همین برای انگلیسیم میتونه صادق باشه یعنی هر دوتا زبون یه وضعیتو داشتن اما خب توی انگلیسی هنوز داره استفاده میشه
بازم حالا یه پست میذارم در مورد این که یه لغت توی فارسی داریم اما همون تو انگلیسی میشه ۱۰ لغت که تفاوت جزئی دارن!
در مورد عربی من به هیچچچ عنوان نمیتونم بی طرف باشم چون بدم میاد از این زبون و فرهنگ و هرچیزی که یه طرفش وصل میشه به اونا :))
اظهار نظرنکنم بهتره
یوسف
۱۰ آذر ۱۶:۳۲
کلیت حرفت رو قبول دارم که انگلیسی زبان گسترده و خوبیه ولی ما هم از تمام ظرفیت فارسی استفاده نمیکنیم. به نظر من زبان ترکی حتی از انگلیسی هم خفن تره. P:  جدی میگم. :))) 

پاسخ :

متنفرم از ترکی :|
نیمه ترکم خودم اما از همه چیز ترک ها متنفرم!
تنها چیز خوبشون آشپزیشونه :))
یوسف
۱۰ آذر ۱۷:۵۳
و اینکه گستردگی لغات یه زبان به کاربردها هم بستگی داره، مثلا من شنیدم که اسکیموها ده تا کلمه واسه انواع مختلف برف دارن. در حالی که ما فقط میگیم برف می باره یا کولاک شده و ... یا مثلا توی فارسی برای شراب شیش هفت تا مترادف داریم. یا حتی برای خر  :))) 
یا مثلا در مورد رنگ ها، ما رنگ های خیلی زیادی رو تشخیص میدیم ولی اسمی براشون نداریم. و تعداد کلماتی که برای رنگ ها به کار میره توی زبان ها و فرهنگ های مختلف فرق داره. 
و خب قدمت و غنای ادبیات فارسی فقط با یونان قابل مقایسه س. 

پاسخ :

من اصن بحثم فرهنگ نیست!
فقط گفتم اونا لغات بیشتری برای توصیف کلمات دارن!

• عالمه •
۱۰ آذر ۱۹:۱۹
بالاخره یکی حرف دل منو زد -_-

پاسخ :

^ـــــ^
من وطن فروش نیستمااا :دی
Haa Med
۱۰ آذر ۱۹:۳۷
انگلیسی رو دوست دارم. خیلی گسترده هست. درسته اونها برای هر چیزی یک فعل دارن ولی در زبان پارسی اینطور نیست.

پاسخ :

اوهوم دقیقن!
یوسف
۱۱ آذر ۱۶:۱۹
ولی من ترکی رو دوس دارم، البته فرهنگ ترک‌ها رو نمیگم، فقط زبان ترکی رو دوس دارم. 
با این حساب فک کنم از من بدت بیاد چون من کاملا ترک هستم :)))) 
البته اینجا تو کرج بزرگ شدم ولی به ترکی مسلط هستم. 
انگلیسی زبان فوق العاده ای هست، خیلی دوس دارم بهش مسلط بشم ولی از عربی خوشم نمیاد. اصن هم عربی کامل ترین زبان نیست، زبان شناسا میگن هیچ زبانی کامل ترین زبان نیست. اگرم  گستردگی واژگان معیار ما باشه خب انگلیسی از همه شون گسترده تره. به نظر من عربی حتی از فارسی هم ضعیف تره. 

پاسخ :

عربی به نظر من مزخرف ترین زبونیه که بشر تا به حال به خودش دیده :))))
ببین منم با زبون ترکا مشکل ندارم حتا خودمم بلدم یه چیزایی اما خب فرهنگشون فاجعه س
باورت میشه من تا حالا ترک نرمال ندیدم به جز بابام البته؟؟ :))
علکس
۱۱ آذر ۱۶:۳۷
با تمام احترامی که برای تو و اون آقا و اون یکی آقا و این آقا و اون آقا پشتیه، بله شما، و اون خانوما قائلم میخواستم بگم، این چه قالب تخ..ی ایه گذاشتی؟؟ از این بهتر نبوداشتی؟

پاسخ :

:)))
خیلیم خوبه!
میخوام یه هوا روشن ترش کنم اما وقت ندارم دیگه
همینم ۲ روز وقت گرفت ازم! اگه بلدی تو یه خوبشو طراحی کن!
علکس
۱۱ آذر ۱۸:۰۰
اتفاقا یکی از سرگرمیهای سالهای دور م طراحی قالب وبلاگ بود! ولی الان کو حوصله؟؟ 
شما حوصله ی من رو ندیدید؟ چند وقته پیداش نیس اصلا 

پاسخ :

ای بابا...
ایشالله میاد سر جاش! :)
تو نمینویسی؟ آدرسی چیزی؟
E||a :פ
۱۱ آذر ۲۰:۳۸
اینگیلیسی و فارسی جفتشون دچار فقر کلمه ن -_- یکی از یکی بدتر. و ایتالیایی هم از جفت اینا بدتر.
کاملترین زبون اول عربیه و بعد آلمانی، که اتفاقا چند روز پیش دیدم برای مطالعه ی قبل خواب کلمه دارن و کلی تعجب کردم و خیلی موارد دیگه. البته این در مورد وسعت کلماتشه، وگرنه از نظر دستوری فرانسوی از آلمانی کاملتره. از دلایلش یکی اینکه برای سه تا ضمیر (اوی مونث، آنها، و شما ی احترام امیز) از یه کلمه (sie) استفاده می کنن. و وقتی به این فک کنی که تو عربی 14 تا ضمیر و تو فرانسه 8 تا ضمیر داریم یکم بنظر زشت می اد :/ تازه اینا همشون ضمیر متصل دارن، اینگیلیسی همونم نداره!
خداییش بنظرم ساده ترین زبون دنیاس اینگیلیسی، هیییییچ کاری نداره دستورش و فقط کلماتش و اصطلاحاتشو باید یادبگیری. اونایی که می گن سخته رو وااقعا درک نمی کنم

پاسخ :

همه اینا رو بلدی؟؟؟!!!
دمت گرم واقعن!
یوسف
۱۱ آذر ۲۳:۰۲
قبول دارم فرهنگشون فاجعه س، ببین من چی میکشم دیگه :))) 
تیپ و قیافه و ماشین و خونه و ظاهر زندگی رو نمیگما، توی این چیزا معمولا خیلی خوبن، 
مشکل من با طرز تفکر و فرهنگشون هست. البته آدمای با شعور هم توشون پیدا میشه. 

پاسخ :

آره با شعورم هست توشون اما جالبیش اینه حتا آدمای تحصیل کرده و ایناشونم درصد زیادیشون باگ داره!
فرض کن من خواهر دوستم خیلی تحصیل کرده و ایناس و ترکم هستن، اینا فرانسه زندگی میکنن و به بچه ش به جای اینکه فارسی یاد بده داره ترکی یاد میده!
کلن آدمای بی منطق و خیلی متعصب و جوگیر و اینایین، دور از جون شما!
پریسآتیس (:
۱۱ آذر ۲۳:۵۲
داشتم زبان آلمانی یاد میگرفتم برای مهاجرت بعد از اینکه کارهام اوکی شد مثلا
(بماند که کارهام چندین سالی طول میکشه اوکی شه /: )
انداختم کنار آلمانی رو، چون دیدم انگلیسیم در حد افتضاحی ضعیفه :/

پاسخ :

داری میری آلمان؟ :دی
انگلیسی خیلی راحته، خیلی! فقط وکب باید قوی کنی وگرنه استراکچر و ایناش واقعن آسونه
یوسف
۱۲ آذر ۰۳:۰۶
تازه خود منم خیلی باگ دارم :))))) 

پاسخ :

:))))
Sif Tal
۱۳ آذر ۱۱:۳۸
تقریبا موافقم
اما یه استاد ادبیاتی می گف، دو نوع پیشرفت برا زبان هست، یکی اینکه، قواعدش پیشرفته تر و ساده تر می شه، و زبان ما ز این لحاظ، زبان خیلی پخته ای محسوب می شه، یه نوع دیگش مربوط به اینه که در اون زبان، چه نوع دانشمندانی کار کرده باشن و لغت های تخصصی و مختلف وارد کرده باشن، از این لحاظ چون تعداد دانشمندهای خارجی بیشتر بوده، لغات بیشتری هم دارن...
نمی دونم خوب گفتم یا نه! :)

پاسخ :

آره خیلی خوب گفتی!
اوهوم راس میگی این دلیل منطقی ای میتونه باشه!
E||a :פ
۱۳ آذر ۱۶:۰۵
تقریبا :/
خوره ی زبان دارم من چون -_- و بدترش اینه ک یسریا رو تا یه جایی رفتم ول کردم هی. البته دلایل دیگه م داشت مثلا نمی دونستم کجا می خوام اپلای کنم و گفتم فعلا زبونشونو یاد بگیرم تا بعد :دی
الان تا یه درصدی المان و اتریش برام پررنگن دارم آلمانی رو پیگیرانه می خونم. اشکمم دروورده خیلی سخته T_T

پاسخ :

:))
آقا من میخوام اروپا اپلای کنم
تو زیاد در مورد اروپا اطلاعات داری اگه کشور درست حسابی که خیلی سرد نباشه و آفتابم داشته باشه میشناسی بهم معرفی کن :))
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
اگر نتوانی خوب بنویسی، نمی توانی خوب فکر کنی. اگر نتوانی خوب فکر کنی، بقیه به جایت فکر خواهند کرد.
اسکار وایلد
پیوند های روزانه
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان